השאירו פרטים ונדבר בהקדם האפשרי:

סיפורי הצלחה

פטור ממס הכנסה לנכים

  • סובל מנכות ומחפש דרכים להגדיל את ההכנסה החודשית?
  • זכאי לקבלת פטור ממס הכנסה לנכים ולא יודע איך להשיג אותו?
  • רוצה למצות את הזכויות שאתה זכאי להן? (ולחסוך הרבה כסף)


ברוך הבא! עו"ד טל מור מתמחה בקבלת פטור ממס הכנסה לנכים!
אם אתה סובל מנכות כלשהי, יתכן שתוכל לחסוך אלפי שקלים בשנה, שכן אתה עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה. המשמעות היא הגדלת שכר הנטו שלך באופן מיידי. צור קשר עמנו ונסייע לך לקבל את הפטור ממס הכנסה לנכה שמגיע לך.

>> כיצד מחשבים אחוזי נכות בביטוח הלאומי? לחץ כאן להסבר
>> פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות – לחץ כאן לפרטים!


פטור מתשלום מס הכנסה נשמע כמו חלום ורוד של רובנו. כולנו היינו רוצים שהנטו יתקרב קצת יותר לברוטו. אז אומנם כל הלקוחות בהם טפלתי, וגם אלה שקיבלו כמה מאות אלפי שקלים בגין החזרי מס רטרואקטיביים, היו מוותרים על כל שקל בשביל להיות בריאים אבל מי שכבר סובל מבעיות רפואיות צריך להבין מה מגיע לו ולממש את זכויותיו.

האם כל אחד יכול להגיש תביעה לפטור ממס הכנסה? בכל גיל?

כל אדם שמשלם מס הכנסה יכול להגיש את התביעה, גם אם הוא ממשיך ועובד למרות בעיותיו הרפואיות הקשות וגם אם הוא פנסיונר שמשלם מס הכנסה מהפנסיה החודשית שלו. עובדים רבים, המתמודדים עם מחלות רפואיות קשות, סבורים כי אם הם ממשיכים ועובדים ולמעשה לא איבדו את כושר עבודתם אז לא מגיע להם פיצוי ממוסדות המדינה עבור המחלות שלהם וחבל, שכן הם עשויים להיות זכאים לפטור מתשלום מס ההכנסה ולהחזרי מס אשר עשויים להצטבר לסכומים גבוהים ביותר. בנוסף, לפנסינורים רבים בגילאים מאוחרים, אין מודעות והרבה פעמים גם אין מוטיבציה לטפל בזכויות הללו.

גם אדם בעל הכנסות שאינן מיגיעה אישית, לדוגמא אדם מעבר לגיל זיקנה אשר אינו מקבל פנסיה אולם משלם מס הכנסה בגין השכרת נכס, יכול להגיש את התביעה, אולם במקרה זה תקרת הפטור נמוכה משמעותית.

גם אתה יכול לקבל פטור ממס הכנסה – צפה עכשיו בסרטון הסבר קצר! (01:40)

פטור ממס הכנסה - סרטון

hand draw illustration for tax cuttingאיך מקבלים את הפטור? מהם התנאים?

ראשית חשוב להבין שהפטור הוא "שחור או לבן", או אם תרצו "הכל או כלום" כך שאו שאדם מקבל פטור מלא ממס הכנסה לנכה (בכפוף לתקרה שתפורט בהמשך) או שלא, אין הטבה חלקית או פטור חלקי. אדם זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה אם נקבעה לו לתקופה של מעל לחצי שנה נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% מצירוף של מספר נכויות עקב בעיות רפואיות שונות (סכרת עם סיבוכים, מחלת לב, אי ספיקת כליות, פרקינסון, טרשת, דום נשימה בשינה ועוד) על פי חישוב משוקלל, או לחילופין בשיעור של 100% עקב בעיה רפואית קשה אחת כמו עיוורון, מחלת סרטן, השתלת איברים (לב, ריאות, כליות) ושימוש בדיאליזה. אחוזי הנכות תמיד מעוגלים למעלה כך שלמעשה גם 89.01% מספיקים, אולם פחות מזה לא יקנה, כאמור, דבר, כך שזכויותיו של אדם שנקבעו לו 88.8% נכות זהות לזה שנקבעו לו 0% נכות.

מי שתקופת נכותו בשיעור הנ"ל נקבעה לתקופה של פחות מחצי שנה לא יהיה זכאי לפטור ממס בגין הכנסותיו.

>> יש לנו המון סיפורי הצלחה! צפה עכשיו


מהו חישוב משוקלל?

חישוב משוקלל משמעו שחישוב אחוזי נכות רפואית עקב מספר מחלות נעשה במצטבר ולא מדובר בסכימה מתמטית פשוטה, כלומר יש לראות את בריאותו של אדם כ-100% כך שבדרך חישוב זו מופחת שיעור הנכות הראשון מהשלם (מה-100%) ואחר כך שיעור ה"בריאות" שנותר הופך להיות לכאורה ה-100% ממנו מורידים את הנכות הבאה וכן הלאה. לדוגמא אם נקבעו לאדם 65% נכות בגין סכרת המלווה בפגיעה באיברי מטרה ו-40% נכות בגין מחלת לב אז את ה-40% בגין מחלת הלב יחשבו מתוך 35% שהוא נותר בריא לאחר הפחתת ה-65% בגין הסכרת וסיבוכיה ולכן מדובר יהיה ב-14% נוספים ובסך כולל של 79% נכות רפואית משוקללת ולא 105%. כך שבשביל להגיע לפטור הנכסף עדיין חסרים יהיו לאותו אדם ליקויים בחומרה של כ-50% נכות.

מתי הפטור נכנס לתוקף?

אדם העומד בתנאי הזכאות לפטור יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיבית ובנוסף, הפטור תקף לגבי הכנסות עתידיות מכאן ואילך, כך שבפועל הוא יפסיק לשלם מס הכנסה מרגע קבלת הפטור ובהתאם לתקופת הזכאות, כך שאם נקבעה נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% ומעלה לצמיתות אזי הפטור הינו לצמיתות.

עובד שכיר או כל מי שלא הגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה לרבות השנה השוטפת. עובד עצמאי או בעל שליטה או כל מי שהגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 3 שנים מיום הגשת הבקשה, כאשר במקרים מסוימים ניתן לקבל אף יותר מכך.

תקופת הזכאות הרטרואקטיבית נקבעת בהתאם למועדי הנכויות, קרי, אדם יהיה זכאי להחזר מס רטרואקטיבי החל מהמועד בו נקבעה דרגת הנכות העומדת בסף הנדרש לצורך פטור ממס. במילים אחרות, לכל ליקוי רפואי נקבע תאריך תחילה מהיום בו אובחן, כך שלדוגמא אם אדם אובחן כחולה סכרת ביום 01/04/2010 אז אחוזי הנכות בגין הסכרת יקבעו החל מיום 01/04/2010. הועדה האחרונה תסכם את כל אחוזי הנכות שנקבעו והתובע יהיה זכאי לפטור מיום שבו הצטברו כל ה-90% נכות. כך שגם אם לאדם היו 88% נכות במשך 5 שנים רטרואקטיבית אולם ליקוי נוסף בשיעור של 10%, אשר יגרום לו להגיע ל-90%, התווסף לפני שנה אז הפטור יחול אך ורק שנה רטרואקטיבית.

האם ישנה תקרה להיקף הפטור?

פקודת מס הכנסה קובעת תקרות הכנסה פטורות המעודכנות מדי שנה בשנה.

נכון לשנת 2022 התקרה הפטורה ממס על הכנסה מיגיעה אישית, במקרים שתקופת הנכות עולה על 365 יום, היא 409,200 ₪.

אדם שהינו חסר הכנסות מיגיעה אישית יכול להנות מפטור ממס על הכנסות שאינן מיגיעה אישית עד לתקרה של 75,360 ש"ח (נכון לשנת 2022).

האם ישנן זכויות נוספות?

מי שנקבעו לו 90% נכות רפואית זכאי גם להטבה של 40% בארנונה ולהטבה של תשלום מס רכישה מופחת בקניית דירה למגורים כך שהמס לתשלום יהיה בגובה 0.5% בלבד מערך הדירה.

דרגת הנכות יכולה להיקבע ע"י אחד הגורמים שלהלן:

  • וועדות לצורך פטור ממס הכנסה המתקיימות בביטוח לאומי.
  • וועדות של הביטוח הלאומי לעניין נכות כללית, נפגעי עבודה, נפגעי פעולות איבה וזכויות מתנדבים.
  • וועדות של משרד הביטחון.
  • וועדות של משרד האוצר לעניין חוק נכי המלחמה בנאצים/ חוק נכי רדיפות הנאצים וחוק לפיצוי נפגעי גזזת.


איך עושים את זה בפועל?

על מנת לקבל זימון לועדות רפואית לצורך פטור ממס הכנסה לנכה על התובע לפנות בתחילה לפקיד השומה שבאזור מגוריו בבקשה לפטור. לאחר מכן יש לשלם אגרה בשיעור של 679 ₪ ולהגיש את התביעה בצירוף טופס הפנייה לביטוח לאומי ומסמכים רפואיים רלוונטיים לפקיד השומה. פקיד השומה יעביר את התביעה לסניף ביטוח לאומי שבאזור מגוריו של התובע והמוסד לביטוח לאומי יזמן את התובע לועדות רפואיות בהן רופאים מוסמכים יבצעו בדיקות ויקבעו אחוזי נכות בהתאם לחוק הביטוח הלאומי. ככל שהתובע סובל ממס' ליקויים רב יותר כך הוא יוזמן למס' רב יותר של וועדות רפואיות. כך לדוגמא אדם הסובל מסכרת עם נויורפטיה סכרתית, מחלת לב, מחלת ריאות, השמנה, יתר לחץ דם, הגבלות בתנועת הגב, הצוואר והכתפיים, דום נשימה ותכיפות במתן שתן יוזמן לוועדות עם פנימאי, נוירולוג, אורטופד, אורולוג, א.א.ג ורופא עיניים. כל ועדה תתקיים במועד אחר והועדה האחרונה מקבלת את חוות הדעת של כל הרופאים מכל הועדות הקודמות ותפקידה לאמץ או לשלול את חוות דעתם ולסכם את כל אחוזי הנכות שנקבעו בחישוב משוקלל. במידה שתקבע לתובע נכות בשיעור המפורט לעיל יקבל התובע אישור לקבלת הזכאות לפטור ממס הכנסה מפקיד השומה. על החלטת הוועדה הרפואית רשאי התובע לערער בפני וועדה רפואית לעררים של הביטוח הלאומי תוך 45 יום. הערר כרוך בתשלום אגרה נוספת על סך של 979 ₪. על מנת לממש את הפטור רטרואקטיבית יש להגיש דו"ח שנתי לפקיד השומה במס הכנסה עבור כל שנה לגביה מבוקש פטור מתשלום המס.

האם כדאי לפנות לעורך דין? ולמה לא לפנות לחברה לזכויות רפואיות?

התהליך לקבלת הפטור ארוך ולעיתים מתיש ומצריך חוסן מנטלי בשל ריבוי הבדיקות ע"י הועדות הרפואיות. עורך דין מומחה בתחום הרפואי ידע לאבחן את הסיכויים לקבלת הפטור טרם הגשת התביעה, ייפנה אותך מבעוד מועד לבצע את הבדיקות הנדרשות במטרה למקסם את אחוזי הנכות, ידע אילו מסמכים נדרש להציג בפני הועדות ואילו לא ומהם הטיעונים שיש לטעון בועדה בהתאם לספר המבחנים שבתקנות הביטוח הלאומי. לא פעם מדובר בנתונים שנראים על פניו שוליים אך אלו הם שעושים את ההבדל.

עורך דין הוא היחיד שרשאי על פי חוק לייצג אותך בפני הועדה, לטעון את הטענות עבורך ולהשיב עבורך על שאלות. תובעים שמגיעים לועדה בליווי עורך דין חשים בטחון עצמי גבוה יותר לעומת אלו שמקבלים הדרכה טלפונית בלבד מהחברות לזכויות רפואיות שאינן נותנות שירות משפטי ולכן אינן רשאיות לייצג אותך ברגע האמת, בחדר הועדה, שם מוכרע גורל התביעה. בנוסף, קיימות מגבלות נוספות שעומדות מול חברות אלו, דוגמת איסור כתיבת ערר עבור הלקוח ואיסור פנייה לבית הדין במידת הצורך.

נוכח האמור לעיל אני ממליץ לפנות לעו"ד בעל ניסיון רב בתחום על מנת שזה יבדוק את סיכויי התביעה, ייעץ וילווה את התובע ובני משפחתו באופן מלא לאורך התהליך כולו, לרבות ייצוג בוועדות הרפואיות והגשת ערר במידת הצורך, עד למימוש זכויותיו הרפואיות וקבלת ההטבה לה הוא זכאי.

למרות שלעיתים ההליך ארוך ומייגע וכולל מספר רב של בדיקות וביקורים בוועדות הרפואיות על כל אדם לדעת ולממש את הזכויות המגיעות לו.

>> כמה כסף שווה פטור ממס הכנסה לנכים? לחץ כאן!
>> יש לך שאלה נוספת? רוצה להתייעץ? צור קשר עכשיו

Paste your AdWords Remarketing code here